torsdag, augusti 28, 2014

Hur mycket är ett glas?



Jag har tidigare skrivit om 2-regeln, som jag tillämpar kring alkohol. Om jag dricker något alkoholhaltigt till middagen eller på puben så finns det en begränsning, endast två enheter per dag. Alltså, vin, öl, eller snapsar, det spelar ingen roll, två glas är de högsta tillåtna antalet, då är ransonen slut för den dagen.

Om man lever efter 2-regeln blir man extra uppmärksam på mängden i varje glas. Det är ju inget problem när jag är hemma och själv häller upp ett glas vin, då fyller jag bara upp så nära kanten jag kan. Men om jag äter på en restaurang eller beställer ett glas vin på krogen, då kan slumpen spela en stor roll hur mycket kyparen häller upp. Ibland tycker jag att det blir tillräckligt mycket men ofta, alldeles för lite. Och man kan ju inte direkt säga till, att jag vill ha mer.

Igår när jag gick på Bishop Arms och tog ett (två) glas vin blev jag glatt överraskad. På vinglaset fanns nu en vit linje som märkte ut var gränsen går för "ett glas vin". Hädanefter behöver jag inte oroa mig att jag ska få för lite, det är standardiserat. Utmärkt.

Men sen började jag grubbla, hur många centiliter ska det egentligen vara när man köper ett glas vin? Har Bishop Arms satt strecket på rätt ställe? Finns det riktlinjer?

Jag hittade en artikel i Svenska Dagbladet.

I Sverige har alkoholforskare bestämt att ett glas vin ska vara exakt 15 cl. Det blir alltså fem glas per flaska. I England däremot räknas 17,5 cl som ett standardglas.

Restaurangansvariga utgår ofta från hur många glas de kan få ur en öppnad flaska. De som är generösa räknar aldrig med mer än fyra glas per flaska – vilket betyder runt 18 cl per glas, alltså ungefär som engelsmännens mått. Men de flesta krogar vill helst klämma in fem glas per flaska.

Så nu funderar jag på Bishop Arms vita linje. Är det 15 eller 18 cl i glaset. Jag måste undersöka det. Nästa gång jag går dit tar jag ett mätglas med mig och kollar upp det hela. Jag kommer att redovisa resultatet innan valet.

********

Andra bloggare om

3 kommentarer :

Bert Bodin sa...

Ser fram emot slutrapporten av detta projekt.

Stugan sa...

Ju finare krog dess högre pris på vinet och därtill mindre mängd i glaset. Har aldrig varit på Bishops i Luleå men gissar på inte superklass på krogen. Min gissning blir därför 18 cl typ.

Sven Teglund sa...

Stugan: Det kan du har rätt i.....att det är skillnad på hur fin krogen är. Vi får se....